Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /www/doc/www.colours.cz/www/2015/classes/db.php on line 106
 José González | Colours of Ostrava
Festival v ulicích
Crossroads
Solocolours
 

Generální partneři

Česká Spořitelna a.s. Arcelor Mittal a.s.

Za podpory

OSTRAVA!!!

José González


Plachý švédský vousáč, který se shodou okolností stal světovou písničkářskou hvězdou. S nepravděpodobnými předpoklady: ztišeně zadumaný hlas a intimně podmanivý, až minimalistický folk s mistrovským doprovodem akustické kytary s nylonovými strunami, které nechává rozeznít fingerpickingem. Přidejme k tomu nepřímo provokativní texty, dotýkající se existenciálních hloubek, nejistoty, čím jsme a čím budeme, a občas i úzkosti – prý ze strmého pádu do bodu, kdy ztrácíte přehled o své duši.

Nějak podobně, když si s hlavou k prasknutí také nevěděli rady, se písněmi vždy vyjadřovali Gonzálezovi hrdinové: Nick Drake, John Martyn a Silvio Rodríguez.

Ačkoliv kouzlo dvou nádherných Gonzálezových alb Veneer (2003) a In Our Nature (2007) odhalujeme postupně, nasloucháme jim nakonec se zatajeným dechem; unesení jedinečně citlivým písničkářstvím, v němž temperament ustupuje jemnému rozjímání. Třeba i nad uměním jiných, jakkoliv hudebně vzdálených: skladbám Heartbeats (The Knife), Love Will Tear Us Apart (Joy Division), Teardrop (Massive Attack) nebo Hand on Your Heart (Kylie Minogue) svým hlasem a akustickým kytarovým podáním určil González další smysl. 

Od šestatřicetiletého Seveřana z Göteborgu bychom podobný folk nečekali, až příliš často v něm slyšíme nádech bossa novy – ostatně „kytara a hlas“ představuje symbol brazilského národního stylu – a jiných neevropských příchutí, jenomže: Gonzálesovi rodiče pocházejí z Argentiny, odkud utekli v roce 1976 před vojenskou juntou. A přestože se tři roky učil klasickou kytaru a začínal v hardcorové kapele, díky domácímu prostředí se dostal k latinskoamerické hudbě, Beatles a Simonu & Garfunkelovi. Na tolik vzpomínaný repetitivně plynoucí folk má Gonzáles také prosté vysvětlení: hodně poslouchá Felu Kutiho. A nezapomeňme na jeho projekt Junip, v němž s hráčem na syntezátory Tobiasem Winterkornem přešel na území folkrocku a později se na společných koncertech pobratřil s malijským pouštním bluesmanem Sidi Tourém a tuarežskými Tinariwen. Je až s podivem, že Gonzálezovy křehké písně našly uplatnění v reklamě, televizních seriálech a ve filmu: pro snímek The Secret Life of Walter Mitty herce a režiséra Bena Stillera složil s Ryanem Adamsem melancholický song Stay Alive.

Ze všech uvedených, i mnoha jiných zdrojů, je napájeno Gonzalezovo léta očekávané nové album Vestiges & Claws. V domácím studiu si je sám natočil i produkoval. 


Plachý švédský vousáč, který se shodou okolností stal světovou písničkářskou hvězdou. S nepravděpodobnými předpoklady: ztišeně zadumaný hlas a intimně podmanivý, až minimalistický folk s mistrovským doprovodem akustické kytary s nylonovými strunami, které nechává rozeznít fingerpickingem. Přidejme k tomu nepřímo provokativní texty, dotýkající se existenciálních hloubek, nejistoty, čím jsme a čím budeme, a občas i úzkosti – prý ze strmého pádu do bodu, kdy ztrácíte přehled o své duši.

Nějak podobně, když si s hlavou k prasknutí také nevěděli rady, se písněmi vždy vyjadřovali Gonzálezovi hrdinové: Nick Drake, John Martyn a Silvio Rodríguez.

Ačkoliv kouzlo dvou nádherných Gonzálezových alb Veneer (2003) a In Our Nature (2007) odhalujeme postupně, nasloucháme jim nakonec se zatajeným dechem; unesení jedinečně citlivým písničkářstvím, v němž temperament ustupuje jemnému rozjímání. Třeba i nad uměním jiných, jakkoliv hudebně vzdálených: skladbám Heartbeats (The Knife), Love Will Tear Us Apart (Joy Division), Teardrop (Massive Attack) nebo Hand on Your Heart (Kylie Minogue) svým hlasem a akustickým kytarovým podáním určil González další smysl. 

Od šestatřicetiletého Seveřana z Göteborgu bychom podobný folk nečekali, až příliš často v něm slyšíme nádech bossa novy – ostatně „kytara a hlas“ představuje symbol brazilského národního stylu – a jiných neevropských příchutí, jenomže: Gonzálesovi rodiče pocházejí z Argentiny, odkud utekli v roce 1976 před vojenskou juntou. A přestože se tři roky učil klasickou kytaru a začínal v hardcorové kapele, díky domácímu prostředí se dostal k latinskoamerické hudbě, Beatles a Simonu & Garfunkelovi. Na tolik vzpomínaný repetitivně plynoucí folk má Gonzáles také prosté vysvětlení: hodně poslouchá Felu Kutiho. A nezapomeňme na jeho projekt Junip, v němž s hráčem na syntezátory Tobiasem Winterkornem přešel na území folkrocku a později se na společných koncertech pobratřil s malijským pouštním bluesmanem Sidi Tourém a tuarežskými Tinariwen. Je až s podivem, že Gonzálezovy křehké písně našly uplatnění v reklamě, televizních seriálech a ve filmu: pro snímek The Secret Life of Walter Mitty herce a režiséra Bena Stillera složil s Ryanem Adamsem melancholický song Stay Alive.

Ze všech uvedených, i mnoha jiných zdrojů, je napájeno Gonzalezovo léta očekávané nové album Vestiges & Claws. V domácím studiu si je sám natočil i produkoval. 

Zobrazit celý text

Více než 200 interpretů z celého světa...

Přesný program Colours of Ostrava 2013 po dnech a hodinách bude zveřejněn v průběhu června 2013.

Zatím se podívejte na seznam potvrzených kapel zde.

 
 
 
 
Česky
English
Polski